روستای دره اسپر دورود

روستای دره اسپر دورود لرستان

66 / 100

نویسنده :روزعلی حاجیوند

روستای توریستی دره اسپر یادآور مخملی سبزرنگ در 11کیلومتری شهر دورود، استان لرستان می‌باشد. در مسیر این روستای دیدنی وجود چشمه های فراوان فصلی و درختان بلوط ، زیبایی این مسیر را دوچندان کرده است.

زمستان روستای دره اسپر

دره اسپر زمستان سرد و برفی دارد، درفصل زمستان تپه ماهورهای، مسیر این روستا را برف یکدست می پوشاند و باعث ایجاد پیست اسکی و مکانی مناسب برای بازی های زمستانی می‌شود. و یکی از بهترین مکانها برای گذراندن یک روز برفی و ضبط تصاویر بیادماندنی زمستانی است

پوشش‌ گیاهی ازنادر

وجود گونه های گیاهی دارویی و غذایی همانند: آویشن ، نعناع، کنگر، زعفران، سریش، آنغوزه، بادیجه، شنگ، بابونه، بومادران و کلنگ از مزیت های جنگل های بلوط این منطقه است .

جاهای دیدنی روستای دره اسپر

روستای دره اسپر مکان های زیبای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان آبشار ازنادر، کوه پریز، روستای دره اسپر، آبشار وقت ساعت، جنگل‌های بلوط و… نام برد.

آبشار ازنادر دورود

آبشار زیبای دورود در مجاورت روستای دره اسپر
آبشار زیبای دورود در مجاورت روستای دره اسپر

در مسیر انتهایی این روستا در دامنه کوه که به صورت کوهستانی و صخره‌ی سنگی است آبشار معروف “ازنادر” آن را مزین نموده است که محلی امن برای شب مانی و آرامش و سکوت را برای هرفردی به ارمغان خواهد آورد .

آبشار ازنادر
طبیعت آبشار ازنادر

کوه پریز دورود

روستای دره اسپر در دامنه کوه پریز
روستای دره اسپر در دامنه کوه پریز، عکس از محسن خسروی

بعد از گذر از آبشار و دره ازنادر به مکانی زیبا و دست نخورده ایی که در اوایل بهار با لاله های واژگون قرمز و زرد رنگ همراه است رو به رو خواهید شد که لبخندی از جنس آرامش را به روح هرانسانی ترزیق می‌کند و همچنین وجود کوه پریز توجه انسان را بیشتر از هر مکانی به خود جلب می‌کند، افسانه ای لری و قدیمی از پریزکوهی که حکایت دو عاشق با نام های پرویز و پرستو که راه این کوه را پیمودن و بارسیدن به نوک قله ی کوه پرویز برای بالا کشیدن پرستو از او می خواهد که “یاعلی” بگوید و پرستو با نگفتن “یاعلی” هردو همانجا سنگ می شوند و این افسانه در دل این کوه و مردمان شهر باقی می ماند.

چشمه وقت ساعت دورود

وجود چشمه هایی دراین منطقه همچون: چشمه وقت ساعت که ثبت جهانی شده است را می توان دیدن نمود، چشمه ایی که در ساعت خاصی پرآب و خروشان می شود و در ساعت مقرری آب آن به طور کامل فروکش می‌کند و این فقط بخشی از جذابه های گردشگری و تفریحی است که هرساله توریست های فراوانی به این شهر و روستا کشانده است.

طوایف این روستا از قوم لر، ایل بختیاری باب میوند هستند که دراین منطقه سکونت دارند و مردان و زنانی غیور که دوشادوش هم به دامداری ، کشاورزی ، باغداری و پرورش ماهی روزگار خود را سپری می‌کنند.

صنایع دستی و خوراکی‌های محلی روستای دره اسپر

مشکدوغ
مشکدوغ

دوغ

نوشیدنی که علاوه بر زندگی روزانه، در معادلات خاطره انگیز گردشگری لرستان نیز جایگاه پررنگی دارد. این نوشیدنی ایرانی همتا ندارد.

زنان این منطقه محصولات محلی زیادی اعم از : کشک ، ماست ، دوغ ، کره ، سرشیر ترخینه، نخ و پنبه و… برای مصرف روزانه و سالیانه خود تولید می کنند.

و در روستای دره اسپر صنایع دستی رک، طبق، جاجیم ، قالی بختیاری، پیدون و… متناسب با نیاز مردم روستا تولید می‌شود.

مردمانی خونگرم و مهمان نوازی که درب خانه های خود را هرساله با رویی خوش به روی گردشگران زیادی باز می کنند.

چگونه به روستای دره اسپر سفر کنیم؟

برای رفتن ابتدا شما باید به استان لرستان شهر دورود سفر کنید و سپس به جنوب غربی این شهر بروید و از پارک جنگلی به سمت تپه شهدای گمنام گذر کنید و حدود ده کیلومتر مسافت را طی کرده و سمت راست تابلو روستای دره اسپر را مشاهده خواهیدکرد، و این مسیر را طی و به روستای خوش آب و هوای دره اسپر می رسید، و ادامه مسیر را با پیاده رویی و داشتن لباس و کفش مناسب به سمت آبشار ازنادر راهی می شوید.

اگر قصد رفتن به پریزکوه و چشمه وقت ساعت را داشته باشید حتما به راهنما یا محلی منطقه نیاز دارید و قبل از رفتن حتما آب و هوا را پیگیری کرده و با تجهیزات کامل پوششی و غذایی و ضروری به سمت کوه یا چشمه حرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *