درختان بلالیک روستای بابا محمد دورود

نویسنده رروزعلی حاجیوند

این درختچه زیبا در میان درختان بلوط و بنه جای گرفته و از این درختان بعنوان تکیه گاه برای رشد و بالندگی هرچه بیشترش استفاده می کند. ما مردمان #لر  به آن بلالیک ( بلالوک) می گوییم. نام فارسی آن محلب(البته نه گونه در ایران رشد می‌کند که اکثرا میوه آنها غیر خوراکیست) است و رویشگاه اصلی آن جنگلهای غرب کشور، لرستان، همدان ، کردستان، بختیاری ، ایلام و همچنین شهرستان دورود می باشد. 

میوه این درختچه زیبا ریز و شباهت زیادی به آلبالو دارد و گلهای این درخت سفید و معطر و عطری شبیه بادام تلخ دارد ، اندازه میوه آن در حدود 5میلیمتر است که ابتدا سبز رنگ و ترش و در خرداد ماه با رنگهای زرد،سیاه و قرمز شیرین می‌شود و به میوه آن در زبان لری هلونه گویند.  

هلونه میوه ای جنگلی با خواصی بی نظیر است،دارای طبیعتی  سرد و خشک با خاصیت های متعدد از جمله  زداینده ، لطیف ، تحلیل برنده ،مقوی معطش و مسکن است.  در تسکین دردهای مفاصل و کمردرد مفید می باشد .مفید اندام های تنفسی  و ریه است .در درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه موثر است  و به  کاهش قولنج  کمک می نماید.میوه آن تا حدی  قابض بوده اما در صورت نوشیدن آب بعد از آن مسهل بودنش بیشتر نمایان می شودکه در این صورت  خوردن دو عدد آن با هسته مفید است./نیوز_دورود 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *