دره پل قالیکوه الیگودرز

7 / 100

 قالیکوه از شگفت انگیز ترین کوه های زاگرس است، که هر سوی آن، با یکی از شگفتی های طبیعت شما را غافلگیر خواهد کرد. قالیکوه در شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد که دو بخش زز و ماهرو و بخش ذلقی را از هم جدا می‌کند . 

اینجا دره پل قالی کوه در ارتفاع حدود ٣٢٠٠متری کوه قالی کوه است این آب از چشمه پل و برف آب‌های یخچال های دائمی قالی کوه تامین می‌شود. 

واژه قالی کوه تحول یافته واژه لری بختیاری قادی کوه است به معنای راست و ایستاده میان کوه ها، این تعریف کاملی از ریخت و موقعیت جغرافیایی این کوهستان زیباست، بختیاریها در اشعار لری، از این رو که بسیار سرسبز و خرم است آن را به قالی بختیاری تشبیه می‌کنند. 

برای رفتن به این دره زیبا از قالی کوه باید به منطقه زز سفر کرد و خود را به کیرو (کیگوران) رساند در ادامه بعد از گذر از پامزارا (pāmezārā)، در مسیر با سربالایی تند، به سمت چال رووا (röwa) در ارتفاع ۲۸۰۰ متری حرکت کرد. پس از گذر از انبوه گوَن ها و نوشیدن آب گوارای چشمه چال رووا . در ادامه مسیر پس از طی گردنه، شما به دره ی عمیق و با ابهت پِل، خواهید رسید و مبهوت دیواره های صخره ای و عظیم کزنستو(کزنستان) ،که زمزمه آب رودخانه ازکف دره،زیر یخچالها و روی چمنها محیطی شگفت انگیز را رقم می‌زند که در ادامه سعود به سمت قله قالیکوه چشمه پل و پل خدا را در مسیر دارید 

تصاویر زیبا از دره پل قالیکوه الیگودرز

فیلم ارسالی از رحمت رحمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *