تپه هزار پله دورود

۵ راهکار برای تپه هزار پله دورود

70 / 100

نویسنده روزعلی حاجیوند

تپه هزار پله دورود یکی از نقاط پر بازدید مردم دورود و گردشگران است که این استقبال به دلیل ریخت تپه ای و پوشش‌ جنگلی خوبی که تپه هزار پله دورود دارد می‌باشد و وجود راسته پله طولانی که از پای تپه تا بالای تپه کشیده شده است جذابیت خاصی به تپه داده است این تپه زیبا، همواره میزبان همشهریان دورودی و مورد توجه گردشگرانی است. که به دورود رفت و آمد دارند می‌باشد.

تپه هزار پله دورود، در صورت بهره برداری صحیح با وجود استقبال چشمگیر می‌تواند حتی برای چند نفر ایجاد اشتغال کند و برای شهر درآمد داشته باشد.هادترین مشکل حال حاضر تپه هزار پله دورود ،پله های تپه است که متاسفانه به علت رها شدگی مجموعه، تعدادی از پله های آن تخریب شده است

و نکته دیگر تعمیر و نگهداری مجموعه تپه هزار هزینه زیادی ندارد، و در صورت هزینه دولتی، هزینه انجام شده، از طریق بهبود شرایط معنوی و روحی جامعه بازگشت خواهد خورد. در درازمدت سود برای دولت خواهد داشت

و در ادامه چند چند راهکار لازم الاجرا برای بهبود این تپه زیبا مطرح می‌شود :

آب‌های رها شده

متاسفانه سالهاست این تپه رها شده است و مورد بی مهری سازمان مالک تپه قرار گرفته است در حال حاضر برخی از درختان تپه هزار پله بریده شده است. تعدادی نیز واژگون شده‌اند و یک شوره عمیق، بر اثر فرسایش خاکی ایجاد شده است هرچند که جذابیتی ایجاد کرده اما باید ایمن سازی شود و جلوی فرسایش بیشتر خاک توسط آب گرفته شود و آبهای رها شده در اطراف تپه، ايجاد لجنزار کرده و منظر تهوه آوری را به نمايش می‌گذارد. با افزایش دما این لجنزار ها بوی تعفن به خود خواهند گرفت. بهتر است این آبها به درون جوبهای باریک هدایت و اطراف آن شن ریزی شود تا ایجاد لجن نشود.

دسترسی های های تپه هزار پله

خیابان دسترسی شرق تپه هزار پله دورود توسط صدها تیر برق به نحوی نا ایمن، مسدود شده که چهره‌ای زشت به محیط داده است. این تیر برقها باید جمع آوری بشود و به مکان دیگری منتقل شوند و حاشیه این خیابان خط کشی شود تا به عنوان پارکینگ بازدید کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

ورودی از سمت میدان خاتم الانبیاء نیز رها شده، و در قسمت‌هایی از خاک دستی کوپه شده که در منظر ورودی تپه هزار پله، ناهنجاری ایجاد کرده است لازم است این قسمت پاکسازی شود. و به عنوان ورودی اصلی تعریف شود. ورودی از سمت جزیره ماربره هم لازمه تغییراتی داشته باشد تا بازدیدکنندگان پارک جنگلی هم سهولت دسترسی بهتری داشته باشند

پله های تپه هزار پله

در حال حاضر تقریبا بیشتر پله های تپه واژگون شده است یا شکسته شده است که نیاز به بازسازی اساسی دارد برای اینکار می‌توان پله های قدیمی را مجدد سرجای خود کاشت و بلوک های آسیب دیده را با بلوک های مشابه جایگزین نمود که اینکار هزینه زیادی نخواهد داشت.

لزوم محافظت از تپه هزار پله دورود

یکی از مشکلات تپه، حضور معتادان، در ساعاتی از شبانه روز در تپه هزار پله است که این افراد معمولاً درختان را می‌برند و درختان واژگون شده که منظره وحشی خوبی پدید آوردند را آتش‌ می‌زنند. لازم است یک برنامه محافظت کوتاه مدت برای تپه در نظر گرفته شود.

نظافت و جمع آوری آشغالها

شهرداری می‌تواند با گنجاندن سطل زباله در نقاطی از محیط تپه که کمتر دید عمومی را مخدوش می‌کند و تخلیه به موقع آنها و حضور دوره ای پاکبان برای جمع آوری زباله‌های ریخته شده در بستر تپه، برنامه نظافت عمومی را پیش برد.

راهکار یا نظری داشتید حتما برایمان در قسمت نظرات بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *