معضل نخاله های ساختمانی در دورود

8 / 100

امروزه با افزایش جمعیت در شهر دورود و با گسترش ساخت و سازهای عمرانی و ساختمانی، و نیز تخریب و مرمت بناها، میزان تولید نخاله های ساختمانی به شکل چشمگیری در حال افزایش است.

به جا ماندن این پسماندهای ساختمانی، معضلات زیادی ایجاد می‌کند.

معضلات تخلیه نخاله های ساختمانی در گذرگاه ها و معابر

تخلیه خاک و حمل نخاله ساختمانی در معابر و گذرگاه ها باعث به وجود آمدن آلودگی های زیست محیطی، دیداری و مناظری زشت می شود به طوری که چشم هر بیننده ای را می آزارد. از طرفی تخلیه خاک و نخاله در حاشیه راه ها، جاده های شهر ضمن آلودگی محیط زیست باعث سد معبر و به طبع آن باعث به وجود آمدن خسارات جانبی و مالی به شهروندان می شود.

خاک و نخاله های ساختمانی، محل های مناسبی برای زندگی موجودات موذی و حشراتی مانند پشه خاکی هستند که شرایط بروز و شیوع بیماری سالک را فراهم می کنند. از همین رو با تخلیه خاک و نخاله در مجاورت منازل مسکونی، به طور ناخواسته و به دست خودمان با سلامتی کودکان معصوم بازی می کنیم! ضمن اینکه محل های تخلیه خاک و نخاله، پناهگاهی برای انواع و اقسام حشرات موذی، جوندگان و سگ های ولگرد می باشد که این موجودات منابع و عوامل انواع بیماریها هستند.

راه کارهای ساماندهی ضایعات عمرانی دورود

مدیریت پسماند شهر دورود که مدیریت نخاله ها، نیز از وظایف آن است. باید با ارائه طرح جامع، مدیریت کاهش نخاله، بازیافت نخاله ها و کاهش نخاله از مبدا را مد نظر قرار دهد.

ما در اینجا، با توجه به تجربه جهانی، چند راهکار موثر با قابلیت اجرا برای مدیریت پسماند شهرداری دورود ،به شرح زیر ارائه دادیم. که عبارتند از :

آگاه سازی جامعه از طريق برنامه های تبلیغاتی و فرهنگی اعمال روش های تشویقی و تنبیهی به منظور حفاظت از محیط زیست ایجاد آژانس نخاله های ساختمانی به جهت ساماندهی نخاله های ساختمانی (مثلا این این آژانس می‌تواند ساختمان هایی که به نخاله ساختمانی نیاز دارند شناسایی کند و خدماتی از جمله، حمل رایگان نخاله‌ها به محل این ساختمان ها صورت گیرد) نوسازی و مرمت بافت های فرسوده طراحی مکانی جهت دفع نخاله های ساختمانی، سپس اخذ مجوزهای لازم وضع قوانین و مقررات جهت حمل و دفع نخاله های ساختمانی و ساماندهی شاغلین در این حرفه ارزیابی حجم و نوع نخاله های ورودی به محل دفن جهت برنامه ریزی بازیافت

در کنار اقدامات شهرداری، شهروندان دورودی یعنی صاحبان اصلی شهر، بخصوص صنف‌های ساختمانی، باید تلاش کنند روش‌های کاهش، استفاده مجدد و بازیافت نخاله‌ها در محل ساختمان را فرا بگیرند تا ضمن کاهش هزینه‌های ساختمان سازی، شهر را به سوی توسعه پایدار هدايت کنند. ✍️روزعلی حاجیوند

Author: hajivand

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *