لزوم ایمن سازی راه‌های روستایی دورود

12 / 100

اینجا روستای لبان است پلی، که سه روز پيش، به دلیل سقوط خودرو به داخل رودخانه، سبب مرگ یکی از اهالی روستاهای این منطقه از سیلاخور شد.

اینجا، جاده اصلی روستای لبان، معدن شن و ماسه و چند روستای دیگر است که همگی برای تردد باید از این پل بگذرند. که مثل خیلی از پل‌های روستایی دورود، عرض کمی دارد.

این موانع بتنی دو طرف پل، که می‌بینید؛ متاسفانه بعد از این حادثه دل خراش، گذاشته شده است. اگر این موانع سه روز پیش وجود داشتند احتمالا این حادثه منجر به مرگ، یک همشهری نمی‌شد.

تقریباً همه جاده های روستایی دورود نیازمند است که در دهانه‌های، پل‌ها و محل پیچهای تند که در کنار پرتگاه یا جوی آب یا رودخانه یا هرگونه اختلاف ارتفاع ساخته شده‌اند؛ ایمن سازی صورت بگیرد. به صورت روزانه در این نقاط، جاده‌های روستایی، حادثه خروج از جاده وجود دارد.

ایمن‌سازی این نقاط از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا پل‌ها و آبروها از جمله تأسیسات راه هستند که بسیاری از تصادفات جرحی و فوتی در این نقاط و به سبب سقوط خودروها در آن رخ می‌دهد.باید برای این مسئله راهکاری اندیشید

۱. نصب سازه‌های ایمنی:

احداث پشته‌های خاکی یا خاک ریز است و یا نصب موانع بتنی و گاردریل، در نقاط ورودی پل‌ها و پیج‌ها می‌تواند از سقوط خودروها جلوگیری کند. این سازه‌ها باید با استانداردهای ایمنی مطابقت داشته باشند.

از میان اینها خاک ریزها، هزینه کمتر و سرعت ایجاد سریع تری دارند و البته با محیط زیست نیز سازگار تر است نصب، موانع بتنی (نیوجرسی)، گارد ریل و هندریل هم راهکار مناسبی است.

۲. جابجایی آبرو در محل‌های حادثه‌خیز:

با جابجایی آبرو در محل‌هایی که خطر تصادف وجود دارد، ایمنی افزایش می‌یابد. در نقاطی که موانع جابجایی وجود دارد حذف قرنیز پول و افزایش طول سرپوش ایده خوبی است.

۳. کاهش شدت ضربه با استفاده از مصالح مناسب:

با استفاده از مصالح مناسب، خودروها در صورت سقوط از پل‌ها و آبروها کمتر آسیب می‌بینند.

۳. توجه به محیط اطراف: 

علف‌های بلند، درختان و موانع دیگر، در اطراف پل‌ها و پیج‌ها ممکن است دید رانندگان و پیاده‌روی‌کنندگان را محدود کند. نظافت و نگهداری از محیط اطراف نیز مهم است.

۴. نصب نورپردازی مناسب:

در شب‌ها، نورپردازی نقاط ورودی پل‌ها و پیج‌ها بسیار مهم است. نصب چراغ‌های روشنایی مناسب می‌تواند دید رانندگان و پیاده‌روی‌کنندگان را بهبود دهد.

۵. استفاده از فناوری‌های ایمنی:

نصب دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های هشداردهنده و تکنولوژی‌های ایمنی در نقاط حساس می‌تواند به افزایش ایمنی کمک کند.

۶. آموزش رانندگان :

از طرف دیگر همشهریان باید بدانند، در جاده‌های روستایی نباید بالای پنجاه کیلومتر در ساعت رانندگی کنند چرا که جاده‌های روستایی برای سرعت های بالا ساخته نمی‌شوند.

با اجرای این اقدامات، می‌توان از مشکلات ورودی پل‌ها و پیج‌های جاده‌های روستایی جلوگیری کرد و ایمنی را بهبود بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *