سهمیه بندی بنزین/ دولت به تعهدات خود عمل کند

✍نوشته: عباس شاه علی

سهمیه بندی و افزایش بهای بنزین همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند بر پایه کار کارشناسی صورت گرفته است و البته ایشان ضمن حمایت از این تصمیم  بر مدیریت این شرایط نیز تاکید فرمود تا این طرح بر بازار اثر منفی نگذارد، اما متاسفانه  تنها چند روز پس از اجرای این طرح شاهد افزایش قیمت برخی اجناس در بازار هستیم .  

بعد از نمایش بی تدبیری دولت تدبیر و امید و اظهار بی اطلاعی نمایندگان مجلس که در آستانه انتخابات بیشتر   برای فرار از پاسخگویی و انجام وظیفه نظارتی  مطرح گردید نوبت به اظهار بی اطلاعی  رییس دولت رسید تا گفته اش طنز رسانه ها شود  .

اگر چه در اجرای اینگونه طرح ها پرتاب توپ در زمین طرف های مقابل به امری طبیعی تبدیل شده است و بهتر بود  دولتی ها و نمایندگان مجلس   مردم را محرم دانسته و پیش تر و  بدون اعلام زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین ، با ایشان سخن می گفتند و محاسن آن را بر می شمردند،  اما اینگونه نشد و متاسفانه شوک بنزین  حوادث تلخ و جبران ناپذیری را رقم زد که امیدواریم تجربه ای باشد برای اجرای دیگر تصمیمات و…

در راستای جبران افزایش نرخ بنزین   دولت اعلام کرد،  مبالغی را تحت عنوان کمک معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد نمود.

در همین رابطه آقای نوبخت  در قاب جادو ظاهر شد و اجرای این طرح را به نفع مردم دانست و  گفت : کمک معیشتی ۶۰ میلیون نفر  در سه نوبت به حساب  ‌سرپرستان خانوار واریز خواهد شد اما  با پایان یافتن زمان های تعیین شده   برای واریز  مبالغ کمک معیشتی  و   نا امید شدن بسیاری از سرپرستان خانوار  مجددا دولت  عنوان کرد   کسانیکه  کمک معیشتی دریافت نکرده اند اعتراض خود را به سامانه وزارت رفاه ارسال نمایند . 

اما قصه به اینجا خاتمه نیافت و  باز هم وزارت رفاه با ارسال پیامک به نوعی شرط  بررسی و پرداخت کمک معیشتی را اجازه سرپرستان خانوار برای وارسی حسابهای بانکی  مردم عنوان نمود!

حال  مردم می پرسند  آیا دولت  پس از چندین سال پرداخت یارانه ، از اطلاعات خانوارها بی اطلاع است یا اینکه با این  روش می خواهد غربالگری نا عادلانه  نموده و از زیر بار  پرداخت اضافه مبالغ درآمد بنزین به مردم  شانه خالی نماید!؟ 

مردم می خواهند بدانند روزگاری بحث معرفی اموال و دارایی های مسوولین به مردم بسیار داغ بود و جامعه انتظار داشتند   مسوولین شفاف اموال و دارایی خود را به مردم معرفی نمایند اما امروز دولت برای آگاهی خود  بدنبال شفاف نمودن دارایی و اموال مردم می باشد که   در همین رابطه مردم  باز هم می پرسند  آیا دولت هم  به ما اجازه می دهد به حساب بانکی دولتیهای محترم و فرزندانشان دسترسی داشته باشیم!؟

حال فرض کنیم که دولت به ناچار  این روش را  برای شناسایی واجدین شرایط دریافت کمک معیشتی برگزیده است، اما آیا به نظر روال درستی می باشد ، در حالیکه برخی مشاغل تنها واسطه دریافت پول و واریز به حساب خود دولت می باشند که نمونه بارز آن دفاتر پیشخوان می باشد که از طریق دستگاههای کارتخوان وجه قبوض دریافت می شود و یا مشاغل پورسانت بگیر  و کسبه  که تنها درصدی از منافع گردش مالی نصیب آنها می شود  و در این بررسی دچار تردید شده اند که  یقینا وزارت رفاه برای رفع این شبهه راهکارهای مناسبی دارند . 

در اعتراضات اخیر عده ای اغتشاشگر اعتراضات و مطالبات مردم را به حاشیه بردند و پس از آن همین مردم بودند که صف خود را  از آشوبگران جدا  نموده  و   با حضور بموقع  در مقابل اغتشاشات  و نا امنی ایستادند که این حضور  علاوه بر اینکه پیام روشنی برای بدخواهان داشت وظیفه  مسوولین دولت را در خدمت به مردم سنگین تر خواهد نمود.

به هر حال امیدواریم دولت به وعده های خود در پرداخت کمک معیشتی به واجدین شرایط واقعی جامه عمل پوشیده و همانگونه که وعده نمود اجازه ندهد بیش از این سهمیه بندی بنزین بر بازار تاثیر منفی بگذارد ، زیرا  کمر مردم  زیر بار گرانی و تورم خم شده است.

پایان پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *